Huset_luter_men_gardingene_henger_rett_abrakadabra.studio
Foto: Julie Hrncirova / Abrakadabra

Huset luter, men gardinene henger rett

Den internasjonalt kjente svenske kunstneren Andreas Eriksson (1975) viser nå utstillingen «Huset luter, men gardinene henger rett» på Lillehammer Kunstmuseum. Det er hans hittil største utstilling i Norge. 

Av konservator NMF Cecilie Skeide ved Lillehammer Kunstmuseum

Naturen som inspirasjon

Andreas Eriksson markerte seg tidlig internasjonalt, blant annet på Art Basel Statement i 2007, der han vant den anerkjente Baloise Art Prize, og deretter på den Nordiske paviljongen på Veneziabiennalen i 2011. Motivene i Erikssons kunst blir ofte assosiert med opplevelser av og i natur. De siste årene har interessen for arkitektoniske elementer fått en tydeligere tilstedeværelse i arbeidene hans. På utstillingen i Lillehammer Kunstmuseum møtes natur og arkitektur. 

Veksler mellom uttrykksformer

Andreas Eriksson veksler mellom mange ulike uttrykksformer i sin kunstneriske praksis. I Lillehammer Kunstmuseum er tekstiler, malerier og skulpturelle objekter dominerende. Flere av arbeidene er nylagde og spesialtilpasset museets Snøhetta-arkitektur, blant annet installasjonen Huset luter, men gardinene henger rett. 

Spesiallaget tekstilinstallasjon

I museets store sal har Eriksson spesiallaget en tekstilinstallasjon av hvite ulltekstiler hengende fra taket. Til sammen danner tekstilene inntrykk av et hus. Huset er Erikssons eget hjemsted; en frittliggende gård på Kinnekulle i Götene kommune, hvor han i gang med å restaurere et gammelt 1860-tallshus. Ulltekstilene etterligner det gamle husets vinduer og er vevd i et mønster der vindussprossene synes å komme frem fra illusoriske, transparente glass. Tittelen, Huset luter, men gardinene henger rett, peker også på Snøhettas arkitektur i Lillehammer Kunstmuseum med sine buende og skjeve vegger. 

Utstillingen vises på Lillehammer Kunstmuseum fra 13. april til 25. august. 

Kunstutstilling av Andreas Eriksson