Bonnard og Norden – En sommerutstilling om farger, følelser og forbindelser

Av Thea Haukaas Nilsen, innholdsprodusent 

For første gang på over 85 år vises en omfattende utstilling med den franske mesteren Pierre Bonnard i Norge. På Lillehammer Kunstmuseum møter du verkene hans side om side med nordiske kunstnere som har latt seg inspirere av hans farger, lys og motiv. 

Pierre Bonnard (1867–1947) regnes som en av det 20. århundrets mest betydningsfulle franske malere. I sommer kan du bokstavelig talt se, føle – og nesten lukte – middelhavets varme hager og lyset fra den franske kysten. Gjennom levende farger og intime komposisjoner skildret Bonnard et liv der det nære og hverdagslige står i sentrum.  

 

Her er fem gode grunner til å få med seg utstillingen: 

En mester med farger 

Bonnards bruk av farge og lys er helt særegen. Han eksperimenterte med fargesammensetninger og komposisjon for å uttrykke følelser, ikke virkelighet. 

«Han eksperimenterte med lys, komposisjon og fargeklanger på en måte som gjorde at fargen i seg selv ble et selvstendig kunstnerisk uttrykk.» sier kurator for utstillingen og direktør ved Lillehammer Kunstmuseum, Nils Ohlsen. 

Resultatet er bilder som føles mer enn de sees, de mer sanselige enn beskrivende. 

 

Det vakre og det hverdagslige 

Bonnard malte ikke store historiske begivenheter eller dramatiske scener. I stedet rettet han blikket mot det nære: lyset som faller inn i en stue, konen Marthe i et badekar eller ved bordet, katter som hviler, en skål med frukt, eller et vindu på gløtt. Motiver mange ville ha oversett, men som hos Bonnard får en verdi.  

Gjennom komposisjon, farge og lys gir han situasjoner fra dagliglivet en ny tyngde.  

Bildene hans får oss til å se på nytt. På ting vi kanskje ikke legger merke til i en travel hverdag, et håndkle som henger skjevt, skyggene over et gulv, en katt i vinduskarmen. Bonnards malerier minner oss om at det enkle også kan være meningsfullt. Øyeblikkene han maler er ofte rolige, de formidler en ro og gir rom for ettertanke. 

 

En kjærlighetshistorie fortalt med pensel 

Bonnards kone Marthe er til stede i nesten hvert rom, naken og mytisk. Hun finnes i over 380 malerier, men vi vet fortsatt lite om henne. Bonnard skrev sjelden om henne. Hun nevnes knapt med navn. I stedet ser vi henne som skikkelse, refleksjon eller kropp – nær, men ofte distansert. 

Hun poserte aldri for ham. Han malte henne utelukkende etter hukommelsen. I flere tiår malte han kvinnen i sitt liv, men i bildene eldes hun aldri. Hun forblir ung og vakker, selv i malerier laget da hun var i 70-årene. Kanskje var det slik hun alltid så ut i hans øyne? Eller slik han ønsket å huske henne. 

 

En samtale mellom nord og sør 

Utstillingen handler ikke bare om Bonnard. Den handler også om forbindelser. Den viser hvordan Pierre Bonnards bruk av farge, lys og komposisjon fikk betydning også i nordisk kunst. Når verk av Edvard Munch, Thorvald Erichsen, Ragnar Sandberg og Magnus Enckell stilles ut sammen med Bonnards egne, blir det tydelig hvordan hans fargebruk og komposisjon har påvirket kunstnere i Skandinavia.  

Opplev Bonnard og Norden på Lillehammer Kunstmuseum fra 14. juni til 19. oktober 2025. 
Utstillingen er et samarbeid med Nasjonalmuseet i Stockholm, er generøst støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Institut français de Norvège.