Skrev seg inn i kunsthistorien
Anna Ancher fremstår som det store unntaket blant 1800-tallets danske kvinnelige kunstnere. Hun var den som ble kjent og overlevde historiens dom og skrev seg inn i kunsthistorien. I Norge har Kitty Kielland (1843 - 1914) og Harriet Backer (1845 - 1932) samme posisjon.
Anna Ancher hadde både tid og rom til å være kunstner.
Støttet av familien
Anna Ancher var ikke begrenset av vanskelige kår slik mange andre av tidens kvinner var det. Hun ble støttet til å utvikle seg kunstnerisk av både familien og ektefellen Michael Ancher og hun hadde familie i nærheten som kunne hjelpe med husholdningen og passe datteren Helga. Anna Ancher hadde med andre ord både tid og rom til å være kunstner.
Hyllet allerede fra debuten
Anna Anchers verk fikk dessuten god mottakelse. Arbeidene hennes ble hyllet allerede fra debuten i 1880 på Charlottenborg i København. Anerkjennelsen fortsatte, og hun fikk støtte fra toneangivende menn som blant andre kunstneren og museumsmannen og vennen Karl Madsen (1855–1938) og den berømte forfatteren Georg Brandes (1842–1927), fanebæreren for det moderne gjennombruddet i Danmark. Hun fikk utstillingsinvitasjoner og mottok en rekke priser både i Danmark og i utlandet.
Anerkjent, men underrepresentert
Ser vi nærmere på hva som finnes av Anna Ancher på museene, er det likevel grunn til å stille spørsmål. For med unntak av Skagens Kunstmuseer, er hun ikke særlig godt representert i danske museer. Også i utlandet er det få som kjenner til henne, og ikke minst har det vært svært få omfattende Anna Ancher-mønstringer. Dette forteller oss at selv om Anna Ancher har vunnet anerkjennelse, gjenstår det fortsatt mye arbeid når det gjelder grunnleggende mekanismer som innkjøp, utstillinger og publikasjoner.
Med dette utstillingsprosjektet pakkes Anna Anchers kunstnerskap for alvor ut og vies en oppmerksomhet og et utstillings- og publikasjonsformat som mange av hennes mannlige kunstnerkollegaer har nytt godt av i en årrekke.