Natur og nasjon

Har vi møttes før? Kunst fra samlingen gjennom 200 år

23. november 2019–9. august 2020

Vi inviterer til en ny og spennende visning av kunstsamlingen slik du aldri har sett den tidligere!

Store sal er stengt på grunn av montering fra 3. august.

For første gang på mange år er hele museet scene for en omfattende og nyskapende presentasjon av samlingen, med mer enn 300 verk fra romantikken til i dag.

Samlingen er presentert med nye ferske veggfarger og vil fortelle ulike historier om norsk kunst fra nye og ulike perspektiver.

Perspektiver på samlingen

Hvordan vandret egentlig malerpionerene gjennom Norge på jakt etter vill norsk natur? Hva har tresnitt fra Japan og Frits Thaulows landskaper til felles? Hvordan har barn blitt fremstilt i kunsten gjennom tiden? Hva er spesielt med fargen rødt og hva forbinder maleri og fotografi? Dette er noen av spørsmålene vi ønsker å belyse.

Maihaugen og dikterhjemmene

Utvalgte gjenstander fra Maihaugens samling, samt en gruppe fremragende malerier fra dikterhjemmene Aulestad og Bjerkebæk, supplerer utstillingen.

Utforsk utstillingen

Har du lyst til å høre mer om utstillingen? Hver dag i sommer gir en av våre ansatte en kort introduksjon til utstillingen eller et spesielt tema. La Kunstporten være din guide gjennom utstillingen!

Møtes vi igjen?

publikum i utstilling

Publikum i utstilling

Foto: Veslemøy Furuseth / Lillehammer Kunstmuseum

Fra og med 10. august kan du fortsatt se kunst fra samlingen i deler av museet.

Tiltak for et trygt besøk
Lillehammer Kunstmuseum overholder alle retningslinjer fra helsemyndighetene i forbindelse med koronasituasjonen og vi legger til rette for trygge museumsopplevelser.

Les mer om våre smitteverntiltak.

Vi tar forbehold om at det kan komme endringer hvis retningslinjene fra helsemyndighetene endrer seg.