A Square on a Sphere

Tidligere utstilling

20. oktober 2018 – 10. mars 2019

Marte Johnslien (1977) inntar Lillehammer Kunstmuseum. Gjennom ulike kunstneriske metoder, utforsker hun sider ved naturvitenskap, religion, politikk og historie som kan gi oss et annerledes blikk på verden.

Uttrykksformene er mange og spenner fra skulptur, maleri og keramikk til installasjoner, arkitektur og foto. Utstillingen i Lillehammer Kunstmuseum handler om sammenhenger – om vår tilknytning til materialer, til historien og til naturen.

I forberedelsene til denne utstillingen har problemstillinger innenfor matematikken vært en ledetråd: hvordan oversette vår virkelighetsforståelse til romlige strukturer? Utstillingstittelen «A Square on a Sphere» spiller på nettopp dette paradokset – umuligheten av å overføre en todimensjonal firkant til en tredimensjonal kule. I tillegg til denne teoretiske bakgrunnen overrasker hennes verk umiddelbart med sin lekenhet og taktile overflater.

For første gang viser Johnslien resultater av en egen eksperimenterende teknikk for armert keramikk med ulike glasurer.

En av installasjonene er produsert for Lillehammer Kunstmuseum som en del av Marte Johnsliens doktorgradsarbeid i Doktorgradsprogram i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunst og håndverk.

Marte Johnslien er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har hatt soloutstillinger ved blant annet Henie Onstad Kunstsenter (2014), Galleri Riis (2011, 2013) og Kristiansand Kunsthall (2013). Hun har deltatt på de internasjonale mønstringene Havana Biennalen (2015) og Survival Kit, Latvia (2016). Hun har deltatt på gruppeutstillinger på Museet for Samtidskunst Antwerpen (2011), Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (2013), Astrup Fearnley Museet (2008, 2016) og Stavanger Kunstmuseum (2016). Hun er innkjøpt til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Henie Onstad Kunstsenter.

Til utstillingsåpningen utgir forlaget Uten tittel i samarbeid med Lillehammer Kunstmuseum en bok om Marte Johnslien. Skribenter er Ingrid Halland og Cecilie Skeide.

Kurator: Cecilie Skeide