Søken etter figurasjon og innhold i bilder
Det er en sterk drivkraft for oss mennesker å lete etter figurasjon og innhold i bilder. Den internasjonalt kjente kunstneren Andreas Eriksson mener at «alt ligger i materialene».
Av konservator NMF Cecilie Skeide ved Lillehammer Kunstmuseum
Malerier uten retning, begynnelse eller slutt
Andreas Eriksson er aktuell med utstillingen «Huset luter, men gardinene henger rett» på Lillehammer Kunstmuseum. Hans malerier har ingen begynnelse, ingen slutt, og ingen egentlig retning. Det er de sterke og neddempede fargepigmentene, strøkene, materialene og lerretsstrukturen som bærer uttrykk og mening.
Spesiell teknikk
Eriksson bruker ikke terpentin for å tynne ut malingen, men maler isteden tynt på slik at det underliggende lerretet spiller med. Eller han bygger fargene ut med tykke lag. De små bildene i lik størrelse kalt Cutouts er malte lerretsutsnitt skåret ut fra uferdige eller forkastede malerier.
En evig malerisk samtale
For Eriksson bærer disse utsnittene fortsatt med seg interessante kvaliteter som han ønsket å beholde. Satt sammen i stramt monterte grupper på vegg, danner de små bildene en form for evig malerisk samtale. I utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum er en hel sal viet Erikssons malerier – deriblant en serie Cutouts.