Konrad Mägi, Portrett av norsk jente, 1909 (utsnitt), Tartu kunstmuseum

Konrad Mägi, Portrett av norsk jente, 1909 (utsnitt), Tartu kunstmuseum.

Konrad Mägi – Estlands store maler

26. november 2022–2. april 2023

Fargesterk, dristig, moderne.

Svart-hvitt foto av Konrad Mägi.

Kunstner Konrad Mägi, Estlands kunstmuseum.

Gled deg til å bli kjent med en stor kunstner, som for de fleste nordmenn er helt ukjent.

Stor i hjemlandet

Konrad Mägi (1878–1925) er uten tvil Estlands største kunstner. Han har samme posisjon i hjemlandet Estland som Edvard Munch har her i Norge.

Mägis kunst kjennetegnes av fargesterke, dristige og moderne malerier fra Estland, Italia, Frankrike og ikke minst Norge.

Utstillingen viser mer enn 100 malerier fra ulike perioder. Mägis kunstnerskap er av høy kvalitet og motivene har en bredde som strekker seg fra luftige landskap over individuelle portretter til blomstrende stilleben.

Forfriskende og spennende

Maleriene til Konrad Mägi viser både overraskende stor selvstendighet og mange forbindelser til ledende internasjonale utviklinger rundt 1910-1920, som pointillisme, neoimpresjonisme, ekspresjonisme og kubisme.

Denne rikdommen gjør at kunsten hans oppleves så forfriskende og spennende i dag.

Mägi er også spesielt interessant for oss i Norge fordi han bodde her fra 1908–1910. Han malte mange norske motiver og fikk gjennombruddet i sin kunstnerkarriere i de to årene han bodde her.

Konrad Mägi, Norsk landskap, 1909, Estlands kunstmuseum.

Konrad Mägi, Saaremaa landskap, 1913–1914, Madis Üürikes samling i Stockholm.

Konrad Mägi, Portrett av norsk jente, 1909, Tartu kunstmuseum.

Konrad Mägi, Norsk landskap med furu, 1908–1910, Estlands kunstmuseum.

Konrad Mägi, På vei fra Viljandi til Tartu, 1915–1916, Estlands kunstmuseum.

Konrad Mägi, Meditasjon, 1915–1916, Estlands kunstmuseum.

Konrad Mägi, Landskap i Pühajärve, 1920, Estlands kunstmuseum.

Konrad Mägi, Venezia (Kanal i Venezia), 1922–1923, Estlands kunstmuseum.

Konrad Mägi, Portrett av Alide Asmus, 1912–1913, Tartu kunstmuseum.

Internasjonalt samarbeid

Utstillingen er laget av Lillehammer Kunstmuseum i samarbeid med Estlands kunstmuseum og EMMA – Espoo Museum of Modern Art i Finland. Kuratorer er direktør for Lillehammer Kunstmuseum, Nils Ohlsen, og Pilvi Kalhama fra EMMA. En engelsk katalog til utstillingen er til salgs i museumsbutikken.

Takk til andre samarbeidspartnere og sponsorer:
Tartu kunstmuseum, Estonian Student Society, Viljandi Museum, Under and Tuglas Literature Centre, Enn Kunila’s kunstsamling, Konrad Mägi Foundation og private samlere.