Foto: Camilla Damgård / Lillehammer Kunstmuseum

MARIANNE HURUM Maleri og skulptur

16. februar – 2. juni 2019

Våren 2019 viser Lillehammer Kunstmuseum en utstilling med kunstner Marianne Hurum (f. 1978). Utstillingen er laget og spesialtilpasset museets store sal.

Lillehammer Kunstmuseum er stolte av å presentere den hittil største soloutstillingen av Marianne Hurum. Hurum har gjennom en årrekke markert seg som en nyskapende maler som går i bresjen for samtidsmaleriets utvikling. Til utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum har hun laget nye malerier, en frise og en gruppe aluminiumsskulpturer spesielt til kunstmuseets store hovedsal.

Maleriene hennes er komposisjoner som svinger og snor seg mellom representasjon og abstrakt visualitet, og gjør bruk av sterke farger og figurer som for eksempel krabben, klokken, sløyfen og bokstaven V. Formene fungerer nærmest som maskiner for komposisjonene, som har et flytende, raskt og fargesterkt uttrykk. Hun lager malerier som kan ses som forbigående visjoner som både er humoristiske og alvorlige, spirituelle og banale. I de to-dimensjonale, malte aluminiumskulpturene Marianne Hurum har laget til utstillingen, er det som om figurer fra motivkretsen i maleriene hennes kommer ut av maleriene og inn i salen. En frise preget av samme tynne, tørre uttrykk som maleriene dekker fronten på museets 23 meter lange mezzanin.