Pi Pi 2015.jpg

Luo Yang, Pipi, 2015. Fra serien GIRLS.

Banebrytende utstilling

Utstillingen Stepping Out! på Lillehammer Kunstmuseum viser hvordan kvinnelige samtidskunstnere tør å markere seg. Med spennende kunstneriske grep og modig åpenhet krever de sin plass i kunstverdenen.

 

Etter den økonomiske åpningen på 1980-tallet fikk kinesisk samtidskunst raskt en global betydning. Ledende museer i verden har vist store utstillinger med fantastiske verk fra Kina.

Har manglet kvinnelig kinesisk perspektiv

Fotografi av en åpen kvinnemunn.

Chen Zhe, Body/Wound #011, 2008, fra serien The Bearable, 2007–2010.

Sorte porselensgjenstander formet som vaginaer.

Liu Xi, Our God is Great, 2018-21, del av installasjon.

 

 

Når man besøker utstillingene blir det tydelig at det er et overveldende antall mannlige kunstnere som får vist seg frem. De kvinnelige bidragsyterne er redusert til en eller to «alibi»-kvinner.

Første utstillingen i Norden av sitt slag

Utstillingen Stepping Out! vil gjøre noe med denne ubalansen. Det er den første utstillingen med kinesisk samtidskunst i Norden – og med få unntak også i verden – som er dedikert bare til kvinnelige kunstnere.

Tittelen Stepping Out! beskriver deres situasjon der de nå trer frem fra mørket og krever sin likeverdige plass ved siden av sine mannlige kollegaer. 

Rød skulptur i tekstil og stål.

Yin Xiuxhen, Engine, 2008.

Høy kunstnerisk kvalitet

Kunstnerisk kvalitet, tematisk bredde og teknisk nivå viser at det er på høy tid å oppdage disse dyktige kunstnerne. De har hatt mange utfordringer i Kina, hvor nesten alle gallerister, samlere og kritikere har vært menn.

Det har vært en vanskelig jobb å velge ut kunstnere til utstillingen, men resultatet ble 26 kvinnelige kunstnere med varierte uttrykksformer.

Lillehammer Kunstmuseum er svært stolt over å være scene for deres kunstverk.