Digitalt kunstverk i mørke farger av en jente med mange detaljer av vann, sol, trær, blomster og fugler.

Bu Hua The Light of Love, 2019.

Digital kunst som slår pusten ut av deg!

Den anerkjente kinesiske kunstneren Bu Hua viser frem flere kunstverk i utstillingen Stepping Out! på Lillehammer Kunstmuseum. Hun retter blant annet skarp kritikk til industrialisering og rask byutvikling, men bringer også fram nostalgi over barndommens Kina.

Bu Hua er kjent for sine store digitale kunstverk og spesielt sine flash-animasjoner. Hun er en viktig representant for kinesisk digital kunst, og er vist under verdensutstillingen i Shanghai.

I tillegg har hun hatt soloutstillinger i mange anerkjente gallerier og kunstsentre rundt om i verden. I sommer kan du se kunsten hennes på Lillehammer!

Digitalt kunstverk av en jente som ser utover en hage.

Bu Hua, The Light of Love (utsnitt), 2019.

Animert gjennomgangsfigur

I flere av hennes kunstverk dukker en animert skolejente opp. Den lille skolejenta er basert på hennes egen barndom som skolejente i Beijing.

Med hvit skoleuniform, blått skjørt og rødt skjerf beveger jenta seg i et landskap i hurtig endring. Landskapet er et bilde på det skiftende kinesiske samfunnet og jentas røde skjerf blir et symbol på revolusjonære helters blod.

Barns møte med voksenverdenen

Skolejenta blir et alterego for henne selv, og danner et bilde på hvordan barn blir konfrontert med den komplekse voksenverden. Figuren fremkaller både en nostalgi over barndommens Kina, men også kompleksiteten med Kinas raske endring.

I utstillingen Stepping Out! vises det 15 meter lange verket The Light of Love, der skolejenta spiller hovedrollen med dette tema som bakteppe.

Raskt voksende by

I Bu Huas videoverk Savage Growth møter vi skolejenta igjen. Denne gangen er kulissene en uhyggelig, surrealistisk, raskt voksende by.

Med dette verket retter hun sterk kritikk til industrialisering og hurtig byutvikling.

Portrett av Bu Hua omgitt av retro dukker og leker.

Bu Hua.

Merkelige skapninger har inntatt byen. Vi finner en kloning mellom menneske og rev, kroppsløse bevegelige skjorter og fugler som militære fly som dreper fredelige flyvende hender.

Mer om Bu Hua

• Publiserte sitt første animasjonsverk på det nedlagte kinesiske nettstedet flashempire.com i 2002.
  • Har vært vist på mer enn 30 internasjonale utstillinger og animasjonsfestivaler.
  • Lagde animasjonsfilmen Future City for verdensutstillingen i Shanghai i 2010.
  • Har hatt soloutstillinger i anerkjente gallerier og kunstsentre i blant annet Paris, Sydney, Taipei, Hongkong, Beijing og Shanghai.
  • Verkene hennes inngår blant annet i samlingene til Fukuoka Asian Art Museum i Tokyo, The White Rabbit Collection i Sydney og China Art Museum i Shanghai.

Bu Hua er en av 26 kvinnelige kinesiske kunstnere som er representert i utstillingen Stepping Out! som vises på Lillehammer Kunstmuseum i sommer.

Opphavsrett for bilder: Kunstner og fotograf