Jakob Weidemann, Blå komposisjon, 1948 (utsnitt), Christen Sveaas’ Kunststiftelse Foto Thomas Widerberg

Jakob Weidemann, Blå komposisjon, 1948 (utsnitt), Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Thomas Widerberg

Kinds of Blue – Jakob Weidemann 1942–1957

Tidligere utstilling

13. mai–27. august 2023

Jubileumsutstilling for Jakob Weidemann 100 år.

14. juni 2023 er det 100 år siden Jakob Weidemann ble født. Lillehammer Kunstmuseum feirer en av Norges viktigste og tidligste abstrakte kunstner med en jubileumsutstilling.

Fra Weidemann flyttet inn på gården Ringsveen på Lillehammer 1968 ble navnet hans tett knyttet til både byen, Lillehammer Kunstmuseum, Maihaugen og Lillehammer kirke.

Jakob Weidemann, Stilleben, 1948, Lillehammer Kunstmuseum. Foto: Jørn Hagen

Jakob Weidemann, Komposisjon, 1945, Lillehammer Kunstmuseum. Foto: Jørn Hagen

Jakob Weidemann, Komposisjon, 1949, Lillehammer Kunstmuseum. Foto: Jørn Hagen

Jakob Weidemann, Skjalg, 1943, Lillehammer Kunstmuseum. Foto: Jørn Hagen

Jakob Weidemann, Fugl, 1945, Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Thomas Widerberg

Jakob Weidemann, Komposisjon med kvinner, 1948, Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Thomas Widerberg

Jakob Weidemann, Studenten og mannens flosshatt, 1948 (?), Christen Sveaas’ Kunststiftelse.

Jakob Weidemann, Blå komposisjon, 1948, Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Thomas Widerberg

Jakob Weidemann, Mai, 1967, Maihaugen. Foto: Camilla Damgård

Utstillingen fokuserer på den tidlige Weidemann i en fase hvor han utvikler en enorm kreativitet, som gir inntrykk av en ubegrenset kunstnerisk kapasitet og skaperkraft. I denne tiden utvikler han et univers av ulike, ikke minst motstridende uttrykk mellom senkubisme, konkretisme, surrealisme og ekspressiv action-painting. Han står fremst i rekken i den internasjonale utviklingen som råder i kunsten i årene rett etter andre verdenskrig.

Utstillingen skal blant annet vise en del verk fra Christen Sveaas Kunststiftelse, som eier en av de største Weidemann samlingene.

I tillegg til utstillingen kan du fra 17. juni til 15. august se Weidemanns største maleri, "Mai" fra 1967, som henger som bakgrunn i Maihaugsalen på Maihaugen.