logo
Foto: Luo Yang, Pipi, 2015

STEPPING OUT!

Fra
14. mai

Til
17. oktober

Tidspunkt
11.00 - 16.00

Kina endrer seg raskt. Utstillingsprosjektet STEPPING OUT! Kvinnelige identiteter i kinesisk samtidskunst, samler kunstnere som både dokumenterer, undersøker og utfordrer forventinger, definerer paradokser og drømmer fra et kvinnelig perspektiv. 

Kinesisk samtidskunst har siden Kinas økonomiske åpning ved slutten av 1980-tallet, spilt en viktig internasjonal rolle. Til tross for mange store utstillinger med kinesisk samtidskunst i vesten, er det ingen som har belyst kvinnelige kunstnerskap spesielt. Utstillingen STEPPING OUT! gjør noe med denne ubalansen.

Med tittelen STEPPING OUT! vil utstillingen vise at kvinnelige samtidskunstnere i Kina tør å markerer seg tydelig i et ellers mannsdominert kunstmiljø. De tar initiativ og krever sin synlige plass i kunstverdenen med mangfoldige uttrykksformer, modig åpenhet og ikke minst høy kunstnerisk kvalitet. 

Et oppdagelsesprosjekt

Den er den første omfattende museumsutstilling noensinne som bredt presenterer kvinnelig kinesisk samtidskunst. Med mer enn 100 arbeider fra ca. 30 utvalgte kunstnere født mellom 1960 og 1995, gir utstillingen et representativt innsyn i den nesten ukjente delen av kunstlivet i Kina. Utstillingen viser performance, video, fotografi, skulptur samt tusj og oljemaleri, og den overrasker med en rik variasjon av temaer, holdninger og perspektiver. 

Utstillingen ønsker å gi publikum et representativt og mangfoldig bilde på den fantastiske kvinnelige delen av kunstutviklingen i et land som globalt stadig spiller en større rolle. 

 

Et Kina i endring

Kina endrer seg raskt. Utstillingen tematiserer et flertall av ulike aspekter ved denne ruvende utviklingen sett fra ulike synsvinkler. Fokuset er spennende posisjoner som tematiserer fenomener ved kvinnelige identiteter i denne ekstremt dynamiske tiden i Kina. Prosjektet samler kunstnere som både dokumenterer, undersøker og utfordrer forventinger, definerer paradokser og drømmer fra et kvinnelig perspektiv. 

Flere generasjoner kvinnelige kunstnere

Noen år etter Mao Zedongs død i 1976, som markerte slutten på  den såkalte «kulturrevolusjonen», skapte noen kvinnelige kunstpionerer oppmerksomhet med kreativ og modig protest i et ellers mannsdominert kunstnermiljø. Sentral for denne generasjonen er blant annet diskurs med eget kjønn og kroppen som uttrykksmiddel. Senere på 1990-tallet, mens Kinas økonomi og samfunn utviklet seg i stor hastighet, kom kvinnenes tradisjonelle roller, deres historiske røtter og idealer, og ulike gamle og nye definisjoner av kvinnelighet i søkelyset. Yngre kunstnere kunne bruke så kalte «avatarer» eller «alter ego»-identiteter for å konstruere sine egne verdener, mens andre undersøker dynamikken av gender-identiteter eller tematisere skeive kulturer som fortsatt er tabubelagt i dagens Kina.

 

Utstillingen skal også vises i Museum der Moderne, Salzburg i Østerrike. Den er støttet fra Sparebankstiftelsen DNB og Innlandet fylkeskommune.