Bu Hua The Light of Love, 2019_utsnitt jente

Bu Hua, The Light of Love (utsnitt), 2019.

Stepping Out!

Tidligere utstilling

13. mai–16. oktober 2022

En kinesisk utstilling om historie, fremtid, tradisjoner og moderne kvinner.

Utstillingen Stepping Out! viser et bredt utvalg samtidskunst av kvinnelige kinesiske kunstnere.

Det er den første store utstillingen av sitt slag noen gang og den gir innblikk i en nesten ukjent del av kunstlivet i Kina.

Stor bredde

Utstillingen viser mer enn 100 kunstverk fra 26 utvalgte kunstnere født mellom 1960 og 1995.

Den viser performance, video, fotografi og skulptur, i tillegg til tusj og oljemaleri.

Du kan se alt fra små porselengjenstander fra kunstneren Liu Xi til en nesten fem meter høy tårn-skulptur av mennesker fra Xiang Jing. Utstillingen har en rik variasjon av temaer, holdninger og perspektiver.

Enda en gang har museet i den lille byen i Gudbrandsdalen klart å skape en kunstbegivenhet av internasjonale dimensjoner. Det er imponerende! Dette er ikke bare en berikende og spennende utstilling, den er viktig. «Stepping Out!» er et absolutt must i norsk kunstsommer!

- Anmelder Mona Pahle Bjerke, NRK

Fra kvinnenes ståsted

Kina endrer seg raskt. Kunstnerne i utstillingen dokumenterer, undersøker og utfordrer forventinger, og de definerer paradokser og drømmer fra et kvinnelig perspektiv. 

Foto av ung kinesisk kvinne midt på en bilvei iført truse og en genser hun drar opp og viser deler av magen.

Luo Yang, Pipi, 2015. Fra serien GIRLS.

Kinesisk samtidskunst har spilt en viktig internasjonal rolle siden landets økonomiske åpning ved slutten av 1980-tallet. Men ingen av de store utstillingene med kinesisk samtidskunst i Vesten, har trukket fram kvinnelige kunstnerskap spesielt. Denne utstillingen gjør noe med denne ubalansen.

Tør å markere seg

Med tittelen "Stepping Out! Kvinnelige identiteter i kinesisk samtidskunst"  vil utstillingen vise at kvinnelige samtidskunstnere i Kina tør å markere seg tydelig i et ellers mannsdominert kunstmiljø.

De tar initiativ og krever sin synlige plass med mangfoldige uttrykksformer, modig åpenhet og ikke minst høy kunstnerisk kvalitet.

Utstillingen ønsker å vise den fantastiske kvinnelige delen av kunstutviklingen i et land som spiller en stadig større rolle globalt.

Fotografi av kvinne med lukkede øyne og nesten dekket av svart ris med kinesiske tegn på.

Sun Shaokun, fra serien “Bow and Rebuke—No Land” (med Ruggero Rosfer), No Land II, 2010

Flere generasjoner

Mao Zedongs død i 1976 markerte slutten på  den såkalte kulturrevolusjonen. Noen år senere skapte kvinnelige kunstpionerer oppmerksomhet med modig protest i et ellers mannsdominert kunstnermiljø.

Sentralt for denne generasjonen er blant annet diskurs med eget kjønn og kroppen som uttrykksmiddel.

På 1990-tallet utviklet Kinas økonomi og samfunn seg raskt. Da kom kvinnenes tradisjonelle roller, deres historiske røtter og idealer i søkelyset. Det samme gjorde gamle og nye definisjoner av kvinnelighet.

Yngre kunstnere kunne bruke såkalte avatarer eller alter ego-identiteter for å konstruere sine egne verdener. Andre undersøker dynamikken av kjønnsidentiteter eller tematiserer skeive kulturer som fortsatt er tabubelagt i dagens Kina.

Skulptur av hengende spydliknende gjenstander trukket med brukte tekstiler.

Yin Xiuzhen, Weapon, 2003.

 

Kunstnerliste

  • Wen Hui
  • Lin Tianmiao
  • Xiao Lu
  • Yin Xiuzhen
  • He Chengyao
  • Yu Hong
  • Xing Danwen
  • Cui Xiuwen
  • Xiang Jing
  • Bu Hua
  • Peng Wei
  • Tao Aimin
  • Chen Qiulin
  • Li Xinmo
  • Cao Fei
  • Sun Shaokun
  • Ma Qiusha
  • Geng Xue
  • Hu Yinping
  • Fan Xi
  • Luo Yang
  • Liu Xi
  • Cao Yu
  • Chen Zhe
  • Tong Wenmin
  • Liang Xiu

 

Utstillingen skal også vises i Kunstforeningen Gl Strand i København i Danmark og Museum der Moderne i Salzburg i Østerrike. Den er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Innlandet fylkeskommune, stiftelsen Fritt Ord og Bergesenstiftelsen. 

 

© Opphavsrett for bilder: Kunstnere, fotografer og juridiske eiere.