Anna Ancher_toppbilde

Anna Ancher – Skagens indre og ytre rom

Tidligere utstilling

13. mars - 15. august

Lillehammer Kunstmuseum viser nå den hittil største retrospektive utstillingen om den danske maleren Anna Ancher! Du trenger ikke bestille plass for å se utstillingen på egenhånd.

Et nytt blikk på skagenmaleren

Anna Ancher, En begravelse. 1891. Statens Museum for Kunst, Foto: Jakob Skou-Hansen

Anna Ancher (1859–1935) er en av Nordens viktigste kunstnere i perioden 1880–1920. Hennes solrike interiører og intime portretter tilhører den nordiske kunstkanon.

For første gang presenteres Anna Anchers rike kunstnerskap fra en bred modernistisk synsvinkel. Utstillingen vil gi mulighet til å se hvordan Ancher fornyet den nordiske malerkunsten med sin uvanlig innovative farge- og penselbruk.

Den forskningsbaserte utstillingen med en tilhørende publikasjon, kaster et nytt blikk på kunstnerens produksjon. Ambisjonen er å løfte Anna Ancher ut av Skagen, i betydningen ut av kunstnerkolonien, som kone til den kjente Michael Ancher og inn i en større sammenheng.

Anna Ancher, Interiør med røde valmuer. 1905. Skagens Kunstmuseer

Innholdsrik utstilling

Utstillingen består av nesten 200 malerier, mange tegninger og et omfattende kontekstmateriale med brev, skissebøker, fotografier og kulturhistoriske gjenstander. Utstillingen er ikke kronologisk presentert, men konsentreres rundt åtte ulike tematiske nedslag i Anna Anchers produksjon.

Kino i sal 3

Dokumentarfilmen Kunsten å fange en solstråle gir et gripende innblikk i Anna Anchers liv og kunstneriske virke. Filmen varer 45 minutter og vises i Sal 3 kl. 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00 og 16:00.

Utstillingen er åpen for publikum hver dag i museets åpningstid.

Det er ikke nødvendig å bestille plass på forhånd. Da kan du gå rundt på egenhånd og nyte de flotte maleriene, i trygge omgivelser. Er det mange besøkende i salene på tidspunktet du kommer, ber vi deg bare vente litt til det er trygt og lett å overholde avstand.

Eneste utenfor Danmark

Lillehammer Kunstmuseum er det eneste museum utenfor Danmark som skal presentere denne viktige utstillingen. Utstillingen er et samarbeidsprosjekt mellom Statens museum for kunst og Skagens Kunstmuseer.

Anna Ancher, Høstarbeidere. 1905. Olje på lerret. Skagens Kunstmuseer

Utstillingen er et samarbeidsprosjekt med Statens Museum for Kunst i København og Skagens Kunstmuseer.

Utstillingen er støttet av Sparebankstiftelsen DNB

Foto: Veslemøy Furuseth / Lillehammer Kunstmuseum