Please Remove Before Washing-modell

5 grunner til å la seg begeistre i Vibskovs utstilling

Aldri før har Lillehammer Kunstmuseum presentert en utstilling som krysser grenser mellom mote, kunst og design. Den internasjonalt kjente danske klesdesigneren Henrik Vibskov (f. 1972) viser oss visuelle og fantastiske fortellinger om våre hverdagslige handlinger.

Vibskov er opptatt av hvordan vi lever livene våre. Han undersøker hvordan vi vi lar oss styre av klokken, hva slags små ritualer vi deler tiden vår inn i, hva vi spiser og hva vi tar på oss.

Vi gir deg 5 grunner til å oppleve disse fortellingene i utstillingen (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY og til å se hvordan Lillehammer Kunstmuseums saler brukes på helt nye og spinnville måter!

1. Se deg selv som en annen. Bli en del av Vibskovs installasjon med speil og svevende dukker ved å ta på spesialdesignede klær.
  2. I museets store sal har Vibskov gått i dialog med Snøhetta-arkitekturen og laget en åtte meter høy tårn-installasjon. Her kan du ligge på gulvet å titte opp i tårnet eller klatre til toppen.
  3. Tid er et gjennomgående tema for Henrik Vibskov. Han er dypt fascinert av menneskets forhold til tid. Gjennom store hamsterhjul, enorme gyngehestlignende installasjoner og ikke minst bruk av klokken, tematiseres hvordan vi teller, måler og tenker på tid i spennet fra søvn og meditasjon, til kaloriinntak, skritt, hjerterytme og trening i jaget etter neste øyeblikk i en evigvarende runddans.
  4. Flere av Henrik Vibskovs prosjekter tematiserer mat og matproduksjon. Kjøttindustriens synkende status i forhold til klimautfordringer, vegetarisme og veganisme, er for eksempel et tema i flere av arbeidene hans. Kanskje det å spise kjøtt til slutt er noe vi forteller om som en kuriositet til våre tippoldebarn?
  5. Se Henrik Vibskovs motevisninger, ballettforestillinger og musikk i en spesiallaget filmboks i en av museets saler.