The Salami Hands Tunnel

Spinnvilt og kaotisk

Den danske klesdesigneren (!!) Henrik Vibskov (f. 1972) får i vinter endre alle rom i Lillehammer Kunstmuseum til et sted som ikke likner noe annet. Gå ikke glipp av utstillingen (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY.

Henrik Vibskov er en internasjonalt kjent klesdesigner, men hans uttrykksform gjør at arbeidene hans blir presentert ikke bare i mote- og designsammenheng, men også på kunstarenaer verden over. Nå kommer verdensstjernen til Lillehammer Kunstmuseum.

Blinkende installasjoner, skrekk-kabinett og meditasjonsrom

I den store salen møter du et spesialtilpasset stillas hvor du kan klatre opp til taket. Det er blinkende installasjoner med hundre reddiker, og et eget skrekk-kabinett. Eller hva med å besøke ulike meditasjonsrom?

Installasjon formet som en lang sylinder i neonfarger og med små glassbeholdere med reddikplanter.

Henrik Vibskov, The Radish Arm Charm, 2019.

Tid er et gjennomgående tema

Henrik Vibskov er dypt fascinert av menneskets forhold til tid. Gjennom store hamsterhjul, enorme gyngehestliknende installasjoner og ikke minst bruk av klokken, tematiserer han hvordan vi teller, måler og tenker på tid i spennet fra søvn til meditasjon, til kaloriinntak, skritt, hjerterytme og trening.

Installasjon av rosa organiske formede badekar og dusjkabinett.

Henrik Vibskov, Please Remove Before Washing, 2019.

Dagsaktuelle saker

Et Vibskov-prosjekt følges alltid av et problematiserende konsept som setter søkelys på dagsaktuelle saker. Det er fortolket inn i poetiske titler, visuelt sterke fargeuttrykk og et spesialtilpasset eksperimenterende lydbilde. Tittelen (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY henviser til utstillingsideen – om å skape et kaotisk Vibskov-univers.

Flere av installasjonene er nyproduserte og spesialtilpasset de ulike salene i Lillehammer Kunstmuseum.