Ed Ruschas Los Angeles: 50 år gjennom linsen
I FRAMED-utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum kan du oppleve Ed Ruschas Los Angeles gjennom hans unike blikk på byens utvikling.
Av Mads Andreas Andreassen, prosjektleder ved utstillingsavdelingen Lillehammer Kunstmuseum.
Roof Top View 50 Years Later
I FRAMED-utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum vises seks svart-hvitt-fotografier fra serien Roof Top View 50 Years Later, skapt av den amerikanske kunstneren Ed Ruscha. Hvert fotografi viser utsikten over Los Angeles’ forstadsgater, fanget fra et høyt utsiktspunkt. Disse bildene er en del av en større serie på seksten fotografier, trykket mellom 2011 og 2014, med negativer fra så langt tilbake som 1960-tallet. Bildene gir et unikt innblikk i utviklingen av Ruschas fotografiske praksis gjennom fem tiår.
Fotografiets betydning for Ruscha
Selv om Ed Ruscha er mest kjent som maler og konseptkunstner, har fotografiet spilt en sentral rolle i hans kunstneriske utvikling. "Jeg begynte å ta bilder mens jeg gikk på ungdomsskolen, men ikke på en seriøs måte," forteller Ruscha. "Jeg likte ideen om å fange her-og-nå, en umiddelbar virkelighet som senere kunne bli til et maleri." Denne tidlige interessen førte til fotoserien Roof Top Views, skapt tidlig på 1960-tallet, der Ruscha dokumenterte utsikten over bydelen fra taket hvor han pleide å ha lunsj.
Tilbake til fortiden
For Roof Top View 50 Years Later vendte Ruscha tilbake til det samme utsiktspunktet for å fange de samme motivene femti år senere. Fotografiene viser subtile endringer i bygninger, kjøretøy og industrien i byen. Bildene er tatt med samme komposisjon og beskjæring som de opprinnelige, og de viser Ruschas nøyaktige og systematiske tilnærming til dokumentasjon. Denne tilnærmingen er også kjent fra hans fotobok Twentysix Gasoline Stations, der han dokumenterte bensinstasjoner langs Route 66 – en rute med personlig tilknytning til barndomshjemmet i Oklahoma City.
Popkunst og kunstbøker
I tillegg til fotografiene er Ruscha kjent for sine kunstbøker, som Twenty-Six Gasoline Stations (1963), Every Building on the Sunset Strip (1966) og Thirtyfour Parking Lots (1967). Disse banebrytende bøkene kombinerer popkunst og konseptkunst og har satt en ny standard for kunstbøker som selvstendige kunstverk. Ruschas arbeid har også inspirert andre kunstnere, som Bruce Nauman, som laget publikasjonen Burning Small Fires (1969) med utgangspunkt i Ruschas Various Small Fires and Milk (1964).
__________________________________________________________________________________________
Verkene eies av Sparebankstiftelsen DNB og er deponert på Lillehammer Kunstmuseum.