Fanget i linsen

- Syv oppsiktsvekkende bilder fra storbyens hjerte

Reis tilbake i tid og opplev energien i 1900-tallets amerikanske storbyer. Fotoutstillingen FRAMED tar deg med til de historiske gatene i New York, Los Angeles, Chicago og San Francisco. Sjekk ut disse syv ikoniske bildene, som virkelig skiller seg ut, og lær mer om historien bak dem.

Både det storslåtte og det hverdagslige livet blir fanget gjennom linsene til verdensberømte fotografer.
Besøk utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum!

 

Urettferdighet og nød

Bildet er tatt av Dorothea Lange som var en av de mest sentrale dokumentarfotografene i sin tid. I 1933 fanget hun dette motivet, som viser en kø av fattige menn som venter på gratis mat i San Francisco under depresjonen. I forgrunnen ser vi en eldre mann som står med ryggen mot køen, bøyd og alene, med et tomt og sårt blikk som uttrykker sorg og isolasjon. Bildet fanger de dype samfunnskontrastene og viser hvordan Lange brukte fotografiet for å belyse sosial urettferdighet og menneskelig nød.

White Angel Breadline, San Franscisco, 1933 av Dorothea Lange.

Skutt og drept

En mann er død, skutt av politiet etter et tyveri. Fotografen Weegee (Arthur Fellig) var kjent for sine reportasjebilder av forbrytelser, mord, ulykker og annen menneskelig fornedrelse. Han fanget direkte og rå bilder, ofte tatt midt i handlingens hete. Weegee lyttet kontinuerlig til byens politiradio for å være først på åstedene, noe som ga ham muligheten til å dokumentere den mørke siden av bylivet. Hans evne til å fange intense, ærlige øyeblikk bringer seerne tett på virkeligheten i New Yorks gater.

-Times Square, 3:30 A.M. Thursday, American Savings Bank, 1946 av Weegee.

En super-sannhet i offentligheten

Fotografen bak dette bildet, Diane Arbus, elsket å fotografere i det offentlige rom fordi det tiltrakk seg mennesker fra alle samfunnslag. Ett av subjektene er denne kvinnen, som har kledd seg opp midt på dagen. Hun har på seg en luksuriøs pels, hvite hansker og en bemerkelsesverdig blomsterhatt.

Den spesielle psykologien som preger hennes bilder, er resultat av at hun nærmet seg folk og ble fortrolig med de hun fotograferte. Selv beskriver hun det på denne måten "Jeg idealiserer ikke, jeg dokumenterer ikke; jeg presenterer en super-sannhet."

Intensitet og stolthet i Harlem

Dancers av Roy DeCarava fra 1956 viser to afroamerikanske dansere på en restaurant i Harlem, fanget i et intimt øyeblikk som utstråler både energi og stolthet. Fotografiet har sortmettede toner, karakteristisk for DeCaravas stil. Han hadde en usedvanlig evne til å finne skjønnhet, eleganse og verdighet i dagligdagse situasjoner. Gjennom dansernes intense poseringer, som noen mener refererer til Minstrelsy-gester, en underholdningssjanger fra ca. 1830, der de sortes bevegelser ble karikert og fremstilt stereotypt som underholdning, kan man se for seg at disse mennene gjenoppfinner en kulturell arv, samtidig som de uttrykker en etterlengtet selvstendighet.

Dancers, 1956 av Roy DeCarava

En lek med virkeligheten

Med dette portrettet skaper William Klein en elegant gåte i sort-hvitt. Bildet viser en blid mann som ser ut fra en bar, men det er uklart om Klein har fotografert en ekte person eller en reklameplakat for ølmerket Rheingold. Detaljer nederst i bildet antyder at mannen er en modell på en plakat, noe som gir bildet en annen dimensjon, men vi kan ikke vite dette med sikkerhet..

William Klein var særlig kjent som motefotograf, og var svært bevisst på å finne motiver der svarte og hvite partier skaper både balanse, men også spennende konstraster.

Den travle byens sannhet

Winogrand er mest kjent som fotojournalist og gatefotograf. Han sies å ha vært en hvileløs observatør av det travle, skiftende livet i storbyens gater. Han tok ustanselig bilder av mennesker i flyt og bevegelse, ofte uten at de var klar over at de ble fotografert. Selv om dette er stillbilder, fornemmer vi bevegelsene som skaper hendelsene i det urbane landskapet han skildret med slik treffsikkerhet.

Hverdagskamp og urettferdighet

Aaron Siskind begynte å fotografere først som voksen, og ble sterkt engasjert i å dokumentere de afroamerikanske levekårene i Harlem. Et av hans mest slående bilder viser en sliten kvinne på vei opp trappen i en nedslitt leiegård. Hun er kledd i arbeidstøy med forkle, hodetørkle og en tykk genser over skuldrene. Tittelen, «Climbing», understreker hennes anstrengelse, mens forfallet rundt henne reflekterer de vanskelige forholdene mange møtte på grunn av manglende vedlikehold fra eiendomsspekulanter eller såkalte «slumlords». Bildet er samfunnskritisk og viser de utfordrende livsvilkårene i et samfunn preget av urettferdighet.

Harlem, Woman Climbing Stairs, 1934 av Aaron Siskind.

 

Fotoutstillingen FRAMED kan besøkes på Lillehammer Kunstmuseum mellom 19. Oktober 2024 og 20. April 2025. Utstillingen viser 124 vintage trykk fra tidlig 1900-tallet frem til 2012.

__________________________________________________________________________________________

Verkene eies av Sparebankstiftelsen DNB og er deponert på Lillehammer Kunstmuseum.