Storbynatten: Ensomhet, fare og jazz

I FRAMED-utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum utforskes storbynatten gjennom ikoniske bilder som fanger alt fra ensomme gater og latent fare til jazzens pulserende liv.

Av direktør ved Lillehammer Kunstmuseum, Nils Ohlsen

"I wanna wake up in that city, that doesn't sleep," synger Frank Sinatra i den legendariske sangen New York, New York. På 1930-tallet ble storbynatten et sentralt tema innen moderne fotografi.

Storbynattens mange ansikter

Fotografene i FRAMED-utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum søker ofte motivene sine utenfor det glamorøse nattelivet. I stedet viser mange av bildene tomme gater, forlatte kryss og ensomme mennesker på samfunnets rand. Bildene skildrer en verden der skygger, lys og mennesker møtes i en konstant kontrast mellom stillhet og uro.

Latent fare

En av fotografene som er representert i utstillingen, er Weegee. Hans bilder av åsteder med drepte ofre er brutale, og mange av nattbildene hans bærer preg av en latent fare. Roy DeCaravas bilde av en smal korridor, opplyst kun av en naken glødepære, formidler en klaustrofobisk tranghet, som i en skrekkfilm. Et annet bilde av to menn som danser i svakt lys, gir en følelse av en obskur underverden, langt fra det borgerlige nattelivet. Peter Hujars fotografi av en ventende svart sjåfør peker på de mange som må jobbe mens andre sover eller fester.

Jazzens natt

Herbert Schnitzers bilde av John Coltrane fra en nattklubb er et av de få i utstillingen som viser en kjent person. Coltrane, en av jazzens største musikere, er fanget backstage i jazzklubben Village Gate i Downtown New York i 1961. Bildet ble tatt i en periode da Coltrane hadde løsrevet seg fra Miles Davis-kvartetten og utviklet sin egen stil, Hard Bop, med sitt eget band. I dette intime bildet ser vi Coltrane dypt konsentrert over noen noteark, og gjennom speilbildet av ansiktet hans skaper Schnitzer et personlig og respektfullt portrett av kunstneren.

Isolasjon og energi

FRAMED-utstillingen gir et fascinerende innblikk i storbynattens mange sider. Gjennom fotografenes linser ser vi både den ensomme stillheten og den latente faren som preger natten i storbyen. Utstillingen viser hvordan nattelivet kan være like mye et uttrykk for menneskelig isolasjon som for byens pulserende energi.

Verkene eies av Sparebankstiftelsen DNB og er deponert på Lillehammer Kunstmuseum.

Les mer om utstillingen FRAMED her.