Weegee: Mannen bak Den nakne byen

I FRAMED-utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum får vi et unikt innblikk i New Yorks mørke sider gjennom Arthur Felligs, bedre kjent som Weegees, ikoniske fotografier. Weegee dokumenterte storbyens natteliv på 1930- og 40-tallet, og hans bilder ga New York det varige kallenavnet "The Naked City".

Av prosjektleder for FRAMED, Mads Andreas Andreassen.

Gjennom FRAMED-utstillingen får vi oppleve Weegees rå, usminkede blikk på en by preget av ensomhet, kriminalitet og brutalitet.

The Naked City: Weegees rå blikk på Manhattan

Weegee ble født som Usher Fellig i Østerrike, men ble senere kjent som New Yorks ledende kriminal- og gatefotograf. På 1930- og 40-tallet tok han tusenvis av bilder som dokumenterte byens natteliv med alle dets kontraster: fra kjeltringer og gangstere til uteliggere og rikfolk, samt ofre for husbråk, branner og bilulykker. Weegee ga New York sitt varige kallenavn, "The Naked City", og selv om byen har forandret seg siden hans tid, gir FRAMED-utstillingen oss et sjeldent glimt av den rå virkeligheten han fanget.

Ouija-brettet og Weegees mystikk

Da Usher Fellig ankom USA som ung gutt, ble navnet hans amerikanisert til Arthur. Han begynte som assistent for en gatefotograf og jobbet senere som mørkeromsassistent hos New York Times. På 1930-tallet startet han sin karriere som frilansfotograf og solgte bilder til flere aviser og magasiner, inkludert avisen PM, hvor flere av hans kolleger, blant dem Edward Steichen og Walker Evans, også er representert i FRAMED-utstillingen.

Streetsmart og alltid først på åstedet

Weegee ble kjent for å være streetsmart og rask til å levere bilder – med sitt portable mørkerom i bilens bagasjerom kunne han ofte slå konkurrentene. Kallenavnet "Weegee" kom fra Ouija-brettet, og han påstod selv at han hadde en nesten overnaturlig evne til å ankomme åsteder før politiet. Noen ganger var det imidlertid hans politi- og brannradiosendere, installert ved sengen, som hjalp ham å være først på plass.

Fange New Yorks nattside

Mellom 1935 og etterkrigsårene tok Weegee tusenvis av bilder av New Yorks nattside. Han fanget en by som både var skremmende, øde og ensom. I hans egne ord: "Jeg ønsket å fange millioner av mennesker i New York som bodde sammen i total ensomhet." Weegees ærlige og ufiltrerte blikk på byen sikret ham en plass i fotografiets historie som en mester i å dokumentere storbyens mørkeste sider. Gjennom FRAMED-utstillingen får vi oppleve hans unike evne til å avdekke både menneskelig ensomhet og storbyens brutalitet.

Verkene eies av Sparebankstiftelsen DNB og er deponert på Lillehammer Kunstmuseum.

Les mer om utstillingen FRAMED her.