Weegees linse: Manhattan i kriminalitetens skygger

I FRAMED-utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum utforskes storbyens mørke sider gjennom blikket til legendariske fotografer. Arthur Fellig, bedre kjent som Weegee, var en av de mest kjente kriminal- og gatefotografene fra 1930-tallets Manhattan.

Av prosjektleder ved Lillehammer Kunstmuseum, Mads Andreas Andreassen

Gjennom hans ikoniske bilder dokumenterte han en tid preget av depresjon, kriminalitet og den brutale hverdagen i storbyen. Et av de mest fascinerende fenomenene han fanget, var den såkalte "Perp Walk" – en offentlig parade av arresterte forbrytere på vei til politiets hovedkvarter.

En by av politi, røvere og Weegee

På 1930-tallet var Manhattan preget av depresjonens harde slag. Gangstere, mafioser og kjeltringer herjet i gatene, og Center Marketplace fungerte som knutepunktet for politiets kamp mot kriminaliteten. Dette var stedet hvor politifolk stilte opp gårsdagens arrestasjoner for registrering og fingeravtrykk, og hvor den beryktede Perp Walk utspilte seg. Svartemarjaer fylte gatene utenfor politistasjonen, klare til å frakte byens mest notoriske forbrytere.

Fenomenet Perp Walk

"Perp Walk" var et ritual der personer i politiets varetekt ble ført gjennom offentligheten på vei inn i politistasjonen, mens fotografer og journalister ventet på å fange øyeblikket. Dette ga media de bildene de trengte, mens politiet fikk sin anerkjennelse for arrestasjonene. Rekkene av menn som deltok i disse "walks" var et forbrytergalleri av kjeltringer – fra ranere og juveltyver til prostituerte og mordere.

En mann som har fått elektrisk støt fra jernbanen

Weegee i mengden av fotografer

Blant fotografene som knuffet og dyttet for å få de beste bildene, stod en kort, kraftig mann med et Speed Graphic-kamera og en sigar i munnen. Han var Weegee, født Usher Fellig i Østerrike i 1899, som hadde kommet til Lower East Side i New York i 1910. Weegee skulle snart bli en legendarisk skikkelse i byens gatefotografi, kjent for å dokumentere både kriminalitet og den harde virkeligheten i New Yorks gater.

Weegee og fotografiets makt

Weegees arbeid fanget storbyens mørke sider med en rå ærlighet som resonerte med publikum. Bildene hans ga et unikt innblikk i en verden av kriminalitet, politiets innsats, og de menneskene som befant seg på samfunnets skyggeside. Gjennom FRAMED-utstillingen får vi et innblikk i denne verdenen, og kan reflektere over fotografiets kraft til å dokumentere både storbyens brutale realiteter og menneskenes sårbarhet.

Menn står i ring med en pistol

Verket eies av Sparebankstiftelsen DNB og er deponert på Lillehammer Kunstmuseum.

Verkene eies av Sparebankstiftelsen DNB og er deponert på Lillehammer Kunstmuseum.

Les mer om utstillingen FRAMED her.