Konrad Mägi, Norsk landskap med furu, 1908–1910 (utsnitt), Estlands kunstmuseum
Konrad Mägi, Norsk landskap med furu, 1908–1910 (utsnitt), Estlands kunstmuseum.

Konrad Mägis gjennombrudd i Norge

Som ung og ukjent kunstner reiste Konrad Mägi til Norge for å male naturen. En spesiell invitasjon skulle lede til gjennombruddet for det som skulle bli Estlands største maler.

Konrad Mägi hadde vært i Norge i to år. Han levde fra hånd til munn, mens han malte landskaper rundt hovedstaden og sør i Innlandet.

Maleriene er fargesterke og uttrykksfulle bilder av landskaper med fjell, innsjøer, gårder og jorder. Det slående er hans intensive fargebruk med dristige kontraster. Dette ga Mägis landskaper en helt unik karakter.

Avgjørende utstilling

Den norske maleren Christian Krohg fattet interesse for Mägi og likte bildene hans svært godt. Til tross for at den estiske kunstneren var helt ukjent i Norge og hadde et så moderne uttrykk, tok Krogh en sjanse og inviterte han med på en utstilling i Christiania i 1910. Utstillingen ble holdt hos Blomqvist sammen med Krohg og kunstneren Leon Aurdal.

Invitasjonen skulle vise seg å bli avgjørende for Konrad Mägi. Noen estiske kunstkritikere som besøkt utstillingen ble nemlig svært begeistret over den ukjente kunstneren. Disse ble gode støttespillere for han videre og bidro til å etablere Mägis viktige rolle i estisk kunsthistorie.

Stor innflytelse i Estland

Mägis deltagelse på utstillingen i Norge ble starten på en karriere som hadde stor innflytelse på mange andre ledende kunstnere i Estland. Gjennom hele sitt kunstnerskap oppnådde han stor suksess og han hadde mange utstillinger.

Mägi ble også et viktig medlem og en støttespiller til den kulturelle estiske avantgardebevegelsen «Noor Eesti», som på norsk betyr «Det unge Estland». Senere ble han den første direktøren for Estlands første kunsthøyskole Pallas i Tartu, som han var med å etablere i 1919.

Stilles ut på Lillehammer Kunstmuseum

Utstillingen med Konrad Mägi på Lillehammer Kunstmuseum er den første i Norge siden gjennombruddet hans i 1910.

Utstillingen viser over 100 kunstverk fra ulike perioder, blant dem mange malerier fra de to årene han bodde i Norge.